Økonomifunksjon i Teleidrettsforbundet og Lagene

For å holde oppe aktiviteten både i Teleidrettsforbundet og i lagene er det nødvendig med kontingentinntekter og tilskudd fra Telenor.

Telenor avsetter hvert år en pott til velferdsmidler. Disse midlene går til bedriftsidrett, kulturforeninger i bedriften og bedriftshytter. Telenors administrasjon ønsker ikke å forholde seg til en rekke bedriftsidrettslag, men en organisasjon når midlene skal fordeles. Bedriftsidrettslagene har derfor opprettet Teleidrettsforbundet (TIF) for å forvalte kontakten med administrasjonen. Derfor kanaliseres også velferdsstøtten til bedriftsidretten gjennom TIF. Alle bedriftsidrettslag i Telenor som er medlem av TIF vil motta støtte. Støtten fra Telenor dimensjoneres ut fra antall Telenor-ansatte i bedriftsidretten.

Etter reorganisering av TIF i 2019, har midlene blitt fordelt gjennom et grunntilskudd pr lag, og hodetildeling basert på antall Telenor-ansatte i lagene. Tildelingen til bedriftsidretten har variert, og er ikke garantert hvert år. TIF har valgt å vente med utbetalingen til midlene er mottatt fra Telenor. I 2021 ble støtten utbetalt i oktober. Lagene vil motta støtten etter styrebehandling i TIF ultimo oktober.

Styret i TIF ønsker at lagene skal være aktive og ha idrettslige eller sosiale tiltak for Telenor-ansatte i de lokasjonene de dekker. For å følge opp aktiviteten, bes lagene sende inn tertialrapporter i mai, september og januar. Alle lag benytter Visma regnskapssystem. TIF ber om innsending av hovedbok pr tertial (4 måneders periode). Hvis noe er uklart vil lagene få tilbakemelding.

Det er administrasjonens og TIFs ønske at lagene skal bruke støtten de mottar til bedriftsidrettens og Telenor-ansattes beste, og ikke akkumulere seg opp store midler på bok. Vi vet at en rekke lag har midler fra flere ti-år tilbake blant annet basert på dugnadsarbeid. Disse midlene er lagenes eiendom. Vi ser allikevel at lagene på grunn av lav aktivitet fortsetter å gå med overskudd, og ikke bruker fullt ut velferdsstøtten som mottas fra Telenor. Totalt er ca. 1200 Telenor-ansatte medlem av et bedriftsidrettslag. Det burde være mulig å finne tiltak som kan heve engasjementet rundt bedriftsidretten blant ansatte i Telenor.

Regnskapsprinsipper
Lagringskrav